Το ρελαντί κοστίζει ακριβά: Όλη η αλήθεια που αγνοούν οι οδηγοί
Το ρελαντί κοστίζει ακριβά: Όλη η αλήθεια που αγνοούν οι οδηγοί
Ποιες βλάβες προκαλούνται όταν αφήνουμε τον κινητήρα
στο ρελαντί -Σε ποιες περιπτώσεις προβλέπεται πρόστιμο από τον ΚΟΚ
Οι μηχανικοί είναι κατηγορηματικοί: η πολύωρη
λειτουργία ενός αυτοκινήτου στο ρελαντί όχι μόνο δεν προσφέρει
κανένα ουσιαστικό όφελος, αλλά μπορεί να προκαλέσει ζημιά και να επιβαρύνει
οικονομικά τον οδηγό. Παρά το γεγονός ότι πολλοί συνηθίζουν, ειδικά τις κρύες
ημέρες, να βάζουν μπροστά τον κινητήρα και να τον αφήνουν να «πιάσει»
θερμοκρασία, η πρακτική αυτή θεωρείται λανθασμένη τόσο από τεχνικής
όσο και από νομικής πλευράς.
Σε χώρες με χαμηλές θερμοκρασίες, η λογική λέει
πως όσο ζεσταίνεται το μοτέρ ο οδηγός μπορεί να καθαρίσει τα τζάμια ή να
προετοιμάσει το αυτοκίνητο. Όμως, όπως εξηγούν οι ειδικοί, η συνήθεια αυτή
είναι ουσιαστικά άχρηστη. Σε πολλά κράτη μάλιστα απαγορεύεται ρητά, με την
επιβολή προστίμων, ακριβώς επειδή προκαλεί άσκοπη κατανάλωση καυσίμου και
αυξημένες εκπομπές.
Σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες –με χαρακτηριστικά
παραδείγματα τη Γερμανία και την Αυστρία– η απενεργοποίηση του κινητήρα όταν το
όχημα είναι σταματημένο είναι υποχρεωτική, με τα πρόστιμα να φτάνουν σε υψηλά
ποσά. Στην Ελλάδα, αντίστοιχη υποχρέωση υφίσταται μόνο για περιπτώσεις
ακινητοποίησης εντός σήραγγας. Το άρθρο 33 του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
προβλέπει ότι «σε περίπτωση παρατεταμένης ακινητοποίησης, οι οδηγοί
υποχρεούνται να σβήσουν τον κινητήρα του οχήματός τους». Η παράβαση
τιμωρείται με πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης και στοιχείων
κυκλοφορίας για 30 ημέρες.
Play Video
Από μηχανολογικής άποψης, το ρελαντί είναι ιδιαίτερα
επιβαρυντικό. Οι σύγχρονοι κινητήρες έχουν σχεδιαστεί να λειτουργούν
αποδοτικά σε συνθήκες κανονικού φορτίου, δηλαδή με υψηλότερες θερμοκρασίες λειτουργίας
και σωστή ροή αέρα. Στο ρελαντί, όμως, τα καυσαέρια παραμένουν πιο κρύα και η
καύση του μίγματος δεν είναι ιδανική, οδηγώντας σε συσσώρευση ανθρακούχων
επικαθήσεων στα εσωτερικά μέρη του κινητήρα. Η παρατεταμένη αδράνεια μπορεί,
μακροπρόθεσμα, να επιβαρύνει εξαρτήματα όπως τα μπεκ, το τούρμπο ή το φίλτρο
σωματιδίων.
Πέρα από τις μηχανικές συνέπειες, υπάρχει και το
κόστος. Ένα αυτοκίνητο καταναλώνει στο ρελαντί περίπου 600 ml έως 1 λίτρο
καυσίμου ανά ώρα — ποσότητα που δύσκολα γίνεται αντιληπτή, αλλά σε βάθος χρόνου
μεταφράζεται σε δεκάδες λίτρα που «καίγονται» χωρίς κανένα λόγο. Αν υπολογίσει
κανείς πόσο συχνά και πόσο χρόνο αφήνεται αναμμένος ένας κινητήρας χωρίς να
κινείται, το οικονομικό αποτύπωμα γίνεται άμεσα αντιληπτό.
Συμπέρασμα των ειδικών: η συνήθεια του ρελαντί δεν
προσφέρει θέρμανση, δεν ωφελεί τον κινητήρα και, τελικά, κοστίζει — ενώ σε
αρκετές περιπτώσεις μπορεί και να τιμωρηθεί.
ΠΗΓΗ Alfavita

No comments